AED

Laatste nieuws: Zaterdag 16 en 23 maart 2024 zal er een AED instructie komen in onze Blokhut. Er zijn voor beide dagen nog enkele plaatsen vrij. Aanmelden verplicht. Meer info zullen de deelnemers toegestuurd krijgen.

Tijdens een ALV is er na stemming besloten dat we als bestuur een AED gaan aanschaffen. Maar eerst zetten we een paar dingen op een rij voor als het niet helemaal duidelijk is wat een AED doet, wie hem bedient, wat de kosten zijn, etc.

Veel informatie vind je bijvoorbeeld op de site van de Hartstichting. Hier een klein gedeelte, maar op hun site staat echter veel meer.

Wat is een AED?

Een Automatische Externe Defibrillator (AED) is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Dit gebeurt door het geven van een elektrische schok.

Wat doet een AED?

Bij een hartstilstand staat het hart meestal niet helemaal stil. Dat lijkt alleen zo. De hartkamers worden heel snel en chaotisch geprikkeld, waardoor ze niet meer samentrekken. Dit heet ventrikelfibrilleren. Een AED is dan nodig om het hart te resetten en weer normaal te laten kloppen. Dit resetten noemen we defibrilleren.

AED bedienen

Een AED bevat 2 elektroden die je op de borstkas van het slachtoffer moet plakken. Als dat gebeurd is analyseert de AED het hartritme en je krijgt precies te horen wat je moet doen: doorgaan met reanimeren of op de knop drukken om een schok toe te dienen.

De AED geeft geen schokopdracht als het hart echt stil staat of als iemand bewusteloos is, maar het hart goed functioneert.

Wellicht zijn er al mensen onder de leden die er een kunnen bedienen. Dat horen wij graag, en ook wat uw ervaringen met een AED zijn. Maar er worden natuurlijk ook cursussen gegeven. Die zijn er al vanaf €25,00 voor een online cursus met certificaat en loopt door naar ca. €100,00.

Wie mag een AED bedienen?

Iedereen mag een AED gebruiken. Maar het is wel beter om dit te leren en oefenen tijdens een reanimatiecursus. Je leert hoe een AED werkt en je oefent met het aansluiten en bedienen. Als je dan een keer echt een AED moet gebruiken geeft dat zekerheid en gaan er geen kostbare minuten verloren.

Kopen van de AED

Via BuurtAED en een crowdfunding (inzamelactie) is een AED bij elkaar gespaard. Philips doneert een gedeelte, de rest is door de leden en vereniging bij elkaar gebracht.

Hartslag.nu

En dan misschien nog wel het allerbelangrijkste. Na het behalen van het certificaat kun je je aanmelden bij hartslag.nu. Zo wordt je op de hoogte gehouden van reanimaties en AED's in jouw buurt en kun je reageren op een oproep. Zo wordt het netwerk van AED's nog groter en efficienter.

Meer info op https://hartslagnu.nl/

We hopen dat we hem nooit nodig gaan hebben.

Het bestuur.